بررسی نقوش تزیینی کاخ های لشکری بازار و مسعود سوم غزنوی در افغانستان
نویسندگان
چکیده
غزنویان در اواسط قرن چهارم هجری به قدرت رسیدند و بر نواحی گستردهای از هند، ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تسلط یافتند. پادشاهان غزنوی توانستند با حملات مکرر به هندوستان ثروتی عظیم را به چنگ آورند و با این پشتوانه، برای نمایش اقتدار خود بناهای با شکوهی را احداث نمایند. بسیاری از متون تاریخی از شکوه و عظمت این بناها که عمدتاً در افغانستان امروزی قرار دارند، یاد کردهاند. یکی از عوامل شهرت کاخهای غزنوی تزیینات غنی، متنوع و گاه بیسابقه آنها میباشد. بررسی و تحلیل این تزیینات در مطالعه تاریخ تزیینات وابسته به هنر معماری در ایران و آسیای میانه از اهمیت زیادی برخوردار است. تاثیرگذاری فرهنگهای مختلف به خصوص ترکی، ایرانی و هندی در بستری اسلامی، نقشمایههایی بهغایت متنوع و تأمل برانگیز را پدید آورده است، همچنین فنون و نوآوریهایی که در اجرای این تزیینات بهکار رفته است تا آن زمان در قلمرو هنر اسلامی بیسابقه بوده است. در این مقاله تلاش بر آن است که با بررسی و تحلیل نقوش بهکار رفته در تزیینات کاخهای غزنوی و مقایسه تطبیقی آنها با موتیفهای فرهنگهای همجوار، شناخت بهتری از سبک و خاستگاه نقوش و تزیینات دوره غزنوی و همچنین تأثیرات این سبک بر سنتهای هنری پس از خود، به دست آید. مهمتر از همه، در این تحقیق با ارایه مستندات پیشنهاد میشود که سبک هنری غزنوی که در معماری غیر مذهبی استفاده شده، سبکی است که ریشه در سنتها هنری پیش از اسلامِ ایرانی، ترکی و هندی دارد.
منابع مشابه
بررسی نقوش تزیینی کاخهای لشکری بازار و مسعود سوم غزنوی در افغانستان
غزنویان در اواسط قرن چهارم هجری به قدرت رسیدند و بر نواحی گستردهای از هند، ایران، افغانستان و آسیای مرکزی تسلط یافتند. پادشاهان غزنوی توانستند با حملات مکرر به هندوستان ثروتی عظیم را به چنگ آورند و با این پشتوانه، برای نمایش اقتدار خود بناهای با شکوهی را احداث نمایند. بسیاری از متون تاریخی از شکوه و عظمت این بناها که عمدتاً در افغانستان امروزی قرار دارند، یاد کردهاند. یکی از عوامل شهرت کاخهای...
متن کاملپژوهشی در ساختار معماری کاخ مسعود سوم در غزنه
دورۀ غزنوی یکی از دوران درخشان معماری تشریفاتی ایرانی است. یکی از آثار این دوره «کاخ مسعود سوم» است که در «ربض» شهر غزنه قرار دارد. بهرغم انجام پژوهشهایی در ارتباط با این بنا، از جزئیات معماری، عناصر فضایی و خاستگاهِ الگوی ساختشان شناخت فراگیری وجود ندارد. پژوهش پیشِرو با طرح این مسأله میکوشد با مطالعات اسنادی که دادههای آن با «رهیافت تاریخی» مورد تفسیر قرار گرفتهاند، ساختار این کاخ را برر...
متن کاملبررسی تأثیر آموزه های بینامتنیت بر تحلیل هنرهای کاربردی(مطالعه موردی نقوش تزیینی سفال های نیشابور)
هنرهای کاربردی از مهم ترین آثار به جای مانده ی تمدن کهن ایران است. این آثار موضوع مطالعه و پژوهش رشته های مختلفی بوده و از جنبه های گوناگونی به آن ها پرداخته شده است. تحلیل های انجام شده در برخی از رویکردهای پژوهشی، ابعاد مختلف این آثار را به طور مستقل و یا نهایتاً در بستر دوره ی تاریخی ای که آثار در آن پدید آمده اند مورد بررسی قرار می دهند. از این دست، شاهد پژوهش هایی هستیم که در آن ها غالباً ب...
متن کاملشناخت و بررسی مضامین و نقوش تزیینی سنگ قبور شهرستان درهشهر در استان ایلام
نقشمایههای تزیینی سنگ قبور، دریچهای به دنیای افکار دینی و فرهنگی هر منطقه است. این پژوهش به واکاوی و تحلیل نقشمایههای سنگ قبور شهرستان درهشهر (قبرستانهای مهدی صالح ماژین، ورکمره، کلهجوب، قورقمربگ، شیخمکان و قبرستان باباسیفالدین أرمو) پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعۀ نقوش تزیینی سنگ قبور قبرستانهای شهرستان درهشهر است. این پژوهش، ضمن دستهبندی نقشمایههای تزیینی، به دنبال پاسخ...
متن کاملبررسی تطبیقی هنرهای تزیینی داخل کاخ صاحبقرانیه و بناهای روسیه قرن18و19میلادی*
چکیده بشر اولیه دیوارههای غارها را با توجه به حس زیباییشناسی خود؛ برای برآوردن نیاز شکار و تأمین غذا نقاشیکرد. بهتدریج رنگآمیزی و تزیینات، جزیی از فضای داخلی خانه شد و البته به محل سکونت پادشاهان نیز وارد شد. تزیینات داخلی کاخها با توجه به فرهنگ، هنر و آداب و رسوم هر تمدن متفاوت است. با روابط سیاسی بین کشورها تغییرات بیشتری در فضای داخلی کاخها دیده میشود. مولفههای بسیاری مانند ترکیببن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات شبه قارهجلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023